Nowy podatek cyfrowy w kilku krajach

podatek cyfrowy

W dniu dzisiejszym Google informuje drogą mailową o nowych, obowiązkowych opłatach wchodzących w życie dniem 1 listopada 2020. W Austrii nowy podatek podniesie koszty kampanii aż o 5% co w skali budżetów reklamy online jest dość sporą i odczuwalną kwotą.

Tego typu opłaty są planowane w Polsce jednak obecnie daleko jest do ich wprowadzenia. Podatek bez wątpienia pozostanie na barkach reklamodawców a nie pośredników czyli agencji i freelancerów, budżety jakie występują w m.in. Google Ads to bardzo często kwoty rzędu kilkudziesięciu tys. EUR miesięcznie, trudno aby te 5% pokrywała mała czy średnia agencja. Czy podatek cyfrowy, wzorem krajów bardziej rozwiniętych od Polski, pojawi się i u nas? Jeśli tak, to na jakiej stopie?

Od 1 listopada 2020 r. będziemy dodawać opłaty do faktur lub wyciągów obejmujących reklamy wyświetlane w niektórych krajach:

• Reklamy wyświetlane w Turcji: do każdej faktury lub wyciągu będzie dodawany ustawowy koszt operacyjny w wysokości 5%
• Reklamy wyświetlane w Austrii: do każdej faktury lub wyciągu będzie dodawana opłata w wysokości 5%
• Reklamy wyświetlane w Wielkiej Brytanii: do każdej faktury lub wyciągu będzie dodawana opłata w wysokości 2%

Wprowadzenie ustawowych kosztów operacyjnych wynika ze znaczącego wzrostu złożoności tureckich przepisów i kosztów związanych z ich przestrzeganiem. W Austrii i Wielkiej Brytanii wprowadzamy opłatę ze względu na nowy podatek od usług cyfrowych (DST) w tych krajach.